اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کوچ زودهنگام عشایر به ضررشان تمام شد/ شگفتانه‌های کرونا و هوا برای کوچ‌روها

گروه‌های عشایری بنا بر روال هرساله اردیبهشت ماه به استان اصفهان می‌آمدند اما امسال به دلیل شیوع بیماری، با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود عشایر خرداد ماه کوچ خود را به اصفهان انجام دهند، با وجود این، عشایر چند روز زودتر اقدام به کوچ کردند که این موضوع مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرد.

کوچ زودهنگام عشایر به ضررشان تمام شد/ شگفتانه‌های کرونا و هوا برای کوچ‌روها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، استان اصفهان از جمله استان‌های عشایرپذیر کشور است به طوری که شهرستان سمیرم، از لحاظ تعداد عشایر بیشترین تعداد را در بین شهرستان‌های کشور دارد. بر اساس سرشماری صورت گرفته مجموع عشایر استان اصفهان به حدود ۱۰ هزار خانوار عشایری شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه می‌رسد.

۲۴ هزار نفر عشایر ایل قشقایی در مناطق جنوبی اصفهان واقع در سمیرم، دهاقان و شهرضا، ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در مناطق غربی شامل چادگان، بویین میاندشت، فریدن، دامنه و فریدون‌شهر و حدود ۴ هزار عشایر عرب جرقویه محمدآباد و نصرآباد واقع شرق اصفهان چادر می‌زنند.  

گروه‌های عشایری اردیبهشت هر سال به استان اصفهان می‌آیند، امسال به دلیل شیوع بیماری، با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود عشایر خرداد ماه کوچ خود را به اصفهان انجام دهند، اما علی‌رغم هماهنگی صورت گرفته از سوی استانداران و مدیران کل ادارات، عشایر چند روز زودتر اقدام به کوچ کردند و عشایر ایل قشقایی با شکستن قرق وارد منطقه ییلاقی جرکان هونجان شدند.

کوچ زودهنگام عشایر و همچنین بارندگی‌های شدید در منطقه سمیرم باعث شد تا برخی از عشایر در راه دچار سرمازدگی شده و همچنین گرگ به گله‌های آ‌ن‌ها حمله کرده و سبب تلف شدن تعدادی از گوسفندان آن‌ها شد، موضوعی که مدیرکل امور عشایر اصفهان از آن اظهار بی اطلاعی کرد. 

 

مختار اسفندیاری مدیرکل امور عشایر اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص آخرین وضعیت کوچ عشایر اظهار داشت:  کوچ ایل قشقایی انجام شده و وارد شهرستان‌های سمیرم، شهرضا و دهاقان شده‌اند، خدمت رسانی ما نیز طی روزهای آینده آغاز می‌شود، بنا به درخواست عشایر، از همین هفته آبرسانی تانکری در چند نقطه از مناطقی که دسترسی به آب نیست، شروع می‌شود.

اسفندیاری با بیان این که ایل بختیاری ابتدای خرداد ماه وارد اصفهان می‌شوند، افزود: بارش شدید باران و برودت هوا عشایری که پیش از موعد به سمیرم کوچ کرده بودند را غافل‌گیر کرد و خسارت‌های جزئی به دام‌های عشایر وارد کرده است، از سوی ستاد مدیریت بحران استان برای جبران این خسارت‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

وی در واکنش به کوچ زودهنگام ایل قشقایی عنوان کرد: عشایر کارمند دولت نیستند که بتوان موظف کرد که سر زمان مشخص حضور پیدا کنند، از طرف دیگر دلایلی که عشایر را ملزم به کوچ می‌کند شرایط آب و هوا و تغییرات در علوفه گوسفندان در نقاط گرمسیری است که می‌تواند به بیماری دام منجر شود.

مدیرکل امور عشایر اصفهان خاطرنشان کرد: کوچ زودتر از آنچه هماهنگ شده بود صورت گرفت اما به محض ورود از ارگان‌های شبکه بهداشت و درمان، نظام پزشکی، هلال احمر، امورعشایر، دامپزشکی، شورای عشایر و حفاظت محیط زیست در کوچ بهاره حضور داشتند و به عشایر اقلام بهداشتی و خوراکی ارائه دادند.

 

در خصوص مشکلات ایجاد شده برای عشایر، سید نورمحمد موسوی رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: طی بارندگی چند روز گذشته صاعقه باعث تلف شدن تعدادی از گوسفندان عشایر شد و مشکلاتی را برای آن‌ها نیز ایجاد کرد.

 افزود: کوچ زود هنگام عشایر به منطقه سمیرم در بارندگی‌های اخیر عشایر را دچار مشکلاتی کرد؛ البته نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سمیرم و  اداره امور عشایر این شهرستان با همکاری ناحیه مقاومت بسیج بسته‌های غذایی و کمک‌های امدادی بین عشایر شهرستان توزیع کردند.

 

یکی دیگر از مشکلات عشایر که روزهای قبل خبر ساز شده بود، نیاز به نفت بود، عشایر بخش جرقویه سفلی که در شرق شهرستان اصفهان قرار دارد اواسط اردیبهشت ماه برای دومین بار تجمع داشته و خواستار پیگیری مشکلات خود شدند.

در همین رابطه حسن جعفری‌ هرندی بخشدار جرقویه سفلی بخشدار جرقویه سفلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص تجمع عشایر جرقویه اظهار کرد: این تجمع به دلیل کمبود نفت مورد نیاز این عشایر صورت گرفته است؛ عشایر جرقویه معتقدند که چون دام آن‌ها برخلاف دام‌های عشایر بختیاری و قشقایی، شیرده است، برای داغ کردن شیر و فراورده‌های آن باید از نفت استفاده کنند، که با توجه به این موضوع مقدار نفت در نظر گرفته شده برای آن‌ها کم است.

وی تصریح کرد: قانونی در وزارت نفت ایجاد شده که به ازای هر ماه برای هر عشایر ۵۰ لیتر نفت، که در سال ۶۰۰ لیتر خواهد بود، در نظر گرفته می‌شود، عشایر در بخشداری حضور یافته و درخواست پیگیری این موضوع را داشتند و قرار شده است ۱۲۰ هزار لیتر نفت در نصرآباد تخلیه شود و فعلاً بر اساس همان سهمیه ماهانه ۵۰ لیتر توزیع شود.

بخشدار جرقویه سفلی خاطرنشان کرد: همچنین قرار شده است، مسؤولان شرکت استان پیگیری کنند و در صورت امکان دو تانکر ۲۰ هزار لیتری تنخواه به صورت استثنا تخلیه و بین عشایر بخش توزیع شود که این علاوه بر سهمیه ۵۰ لیتر ماهیانه آن‌ها خواهد بود.

وی در مورد مشکلی که سال گذشته عشایر این منطقه در ثبت‌نام در سامانه برای گرفتن نفت داشتند، اذعان کرد: قبلاً سامانه نمی‌پذیرفت که عشایر این منطقه ثبت‌نام انجام دهند، اما این مشکل حل‌شده و اکنون عشایر معتقد هستند این میزان برای آن‌ها کم است.

وی ادامه داد: در بخش جرقویه ۶۰۰ خانوار عشایر وجود دارد که ۲۶۰ خانوار آن‌ها کوچ رو هستند و از اوایل مهر تا اواخر اردیبهشت در این بخش هستند و بعد از این به استان‌های چهارمحال بختیاری و فارس کوچ می‌کنند.

 

به گزارش فارس، عشایر استان سالانه ۱۱ هزار تن گوشت قرمز معادل یک‌سوم تولید استان، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و  ۳۵ هزار مترمربع صنایع‌دستی انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست تولید می‌کنند. 

به نظر می‌رسد با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا و نیاز عشایر به کوچ برای حفظ سلامت دام‌ها چاره ای جز کوچ زودهنگام به اصفهان نبوده اما ضروری است تا با غربالگری دقیق عشایر از سلامتی آن‌ها اطمینان پیدا کرد و همچنین برای دیگر نیازهای اساسیان ها از جمله آب و نفت به موقع اقدام کرد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول